Het wemelt straks van de tweedehands Toyota Priussen, die zowel een verbrandingsmotor als elektrische aandrijving hebben.
De afgelopen jaren zijn er ruim 50 duizend van de populaire hybride auto van Toyota verkocht. Grofweg de helft daarvan betreft een ‘auto van de zaak’. De eerste tranche van al die lease-Priussen komt dit jaar op de markt, zo schrijft het Finaniceele Dagblad donderdag.
Een probleem voor de leasemaatschappijen is dat de auto als occassion niet zo heel populair is. Ten eerste heeft de eigenaar van een tweedehands auto niks te maken met fiscale bijtelling voor leaserijders. En juist het feit dat je er als leaserijder maar weinig fiscale bijtelling voor betaalde, 14 procent van de catalogusprijs tegenover 25 procent voor de meeste andere auto’s, maakte de auto populair als leaseauto.
Het enige voordeel van een tweedehands Prius is dat je geen wegenbelasting hoeft te betalen.
Onzekere accu
Een tweede reden voor het feit dat de auto niet gewild is op de markt voor gebruikte auto’s, is dat niemand weet hoelang zo’n accu van een hybride auto zich nog goed houdt. Een probleem dat zich vaak voordoet bij nieuwe technieken: er is geen trackrecord.
Accu's zijn schreeuwend duur, dus mocht het systeem minder bestendig zijn, dan kan de eigenaar hoge onderhoudskosten tegemoet zien.
Goedkoper
Het gevolg is dat de Prius waarschijnlijk een stuk goedkoper zal zijn in vergelijking met andere afgedankte leaseauto's. Handelaren schatten in het Financieele Dagblad de prijs voor een drie- of vierjarige ex-lease-Prius op ongeveer 30 procent van de nieuwwaarde. Gemiddeld kost een auto van een leasemaatschappij 40 procent van de nieuwwaarde.
Een standaarduitvoering van de Toyota Prius werd in 2008 voor rond de 25 duizend euro verkocht. Met extra's was dat zo'n 27 duizend euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl